Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sorsele

Det är allvarligt att ett helt samhälle kan slås ut vid strömavbrott säger räddningschefen i Sorsele

Publicerat måndag 11 mars 2013 kl 04.46
Äldre man i Sorsele ramlade och kunde inte larma när strömmen gick
(1:15 min)
Ett fel i ett ställvrk lamslog Sorsele i två dygn. Foto Örjan Holmberg/SR.

Trygghetslarmen slogs ut i två dygn - och en äldre man som ramlat blev liggande och kunde inte larma. Det här hände efter strömavbrottet i Sorsele i mitten av februari, då det tog mer än två dygn att få igång telefonnätet igen.

– Min pappa har svårt att röra sig efter en stroke och han hade ramlat och blev liggande, berättar Per-Åke Gustafsson i Sorsele.

– Han har ett trygghetslarm, men det verkar inte ha fungerat.

Det var tidigt på morgonen den 13 februari som ett fel i ett ställverk gjorde Sorsele helt strömlöst. Mobiltelefoner och fasta telefoner slutade också fungera, och därmed slogs också trygghetslarmen ut. Strömmen kom tillbaka redan samma dag, men det dröjde mer än två dygn innan telefonnätet och trygghetslarmen var i funktion igen.

Terese Backman arbetar i hemtjänsten i Sorsele, och hon var en av dem som fick i uppdrag att åka runt till de äldre för att kontrollera om någon behövde hjälp.

– När vi kom in då låg mannen där och hade inte kunnat larma, berättar hon. Larmet var ur funktion. Vi tror att han hade legat i ungefär tre timmar.

Tack vare hemtjänstens extraturer kunde mannen komma till sjukhus. Men räddningschefen i Sorsele, Jan Fransson, ser allvarligt på att ett strömavbrott får sådana här konsekvenser:

- Det är mycket allvarligt att telefonerna slogs ut så länge, säger han. Det här måste ses över, det får inte vara så att ett helt samhälle blir utan kommunikation i flera dygn vid ett strömavbrott.

Men på Skanova, det företag som har ansvar för telefonnätet, ser man helt annorlunda på saken:

– Telefonerna har åtgärdats i tid, säger Inger Gunterberg, informationschef på Skanova.

– Enligt avtalet med operatörerna har vi tre dygn på oss att laga ett avbrott. Det är det avtal vi har, och det har vi följt.

– Konsekvenserna av att trygghetslarmen slås ut är inte vårt ansvar, utan det är kommunen som har ansvar för att ordna med korttidsboenden eller andra åtgärder för att ge trygghet åt de äldre som behöver det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".