Flygplanet lyfte utan familjen Oja ombord. Foto: Peter Morrison/Scanpix
Konsumenträtt

Gratis jurist kan ge dig rätt mot flygbolagen

Gratis jurist kan ge dig rätt mot flygbolaget
1:20 min

Känner du dig lurad på semesterresan? Det går att få gratis juristhjälp av Konsumentverket om man hamnat på kollisionskurs med flygbolaget.

– Det finns flera fall där konsumenterna har vunnit med hjälp av ett K-biträde, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Vi har berättat tidigare i P4 Västerbotten om det som hände Ingemar Oja och hans familj när de skulle flyga från Skellefteå till Barcelona.

- Jag och min fru skulle få gå ombord, men flickan fick inte gå ombord på planet. Hon var 9 år då och det blev ingen semester för oss, säger Ingemar Oja som nu har stämt Ryanair.

Ryanair hävdade att 9-åriga Maylees papper inte var i ordning, men familjen menar att de hade pass, biljetter och intyg från Migrationsverket, allt enligt reglerna. Tvisten ska nu  avgöras i Umeå tingsrätt.

Att man som familjen Oja blir stoppad i sista stund på flygplatsen är ett problem som Konsumentverkets jurister känner igen, det händer då och då. Även om de vanligaste tvisterna mellan flygbolag och konsumenter handlar om försenade och inställda flyg som förstör semestern. Men det går att få rätt, även mot ett stort internationellt flygbolag, säger Maja Lindstrand som är jurist på Konsumentverket.

– Man kan t ex ansöka om ett K-biträde, gratis juristhjälp från Konsumentverket. Alla kan inte få det förstås, men alla har rätt att söka.

– Flera såna fall där K-bitröden har gått in har gett konsumenten rätt och ekonomisk ersättning, säger Maja Lindstrand. Det senaste var ett fall  med inställt flyg där just Ryanair till slut betalade ersättning till konsumenten.

Ingrid Marklund

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".