Går det bättre att sälja saker, som de här tygfigurerna till exempel, med berättelser? Ann Järneström tycker fler borde jobba med corporate storytelling. Foto: Per-Gunnar Eriksson/Sveriges Radio

Corporate storytelling hett inom reklam

Corporate storytelling hett inom reklam
4:32 min

Att sälja sitt företag med berättelser, Corporate storytelling, är hett inom marknadsföring och reklam. Fler företag borde jobba med det, anser retorikkonsulten Ann Järneström.

Ann Järneström är själv berättare och jobbar som retorikkonsult och mentor med Nordingrå, Höga kusten som bas. P4 träffade henne på Berättarfestivalen i Skellefteå i våras då hon föreläste om corporate storytelling, som kommer från USA.

Det handlar om att sälja sitt företag eller sin produkt med berättelser. Ett företag i Västerbotten som jobbar med storytelling är butiken Eldmark i Sorsele som jobbar med kundhistorier. Ann Järneström är förvånad över att inte fler företag satsat på corporate storytelling. På frågan om det finns risk att företag ljuger ihop berättelser, svarar hon att de isåfall faller tungt när det kommer fram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".