Det spekuleras om att Botniatåg vill hoppa av men det är inget Thomas Hägg vill ska hända. Foto: Peter Öberg, SR.
Tågtrafik

Bekymmersamt förhandlingsläge för Norrtåg

Tågkostnader bekymmersamma
1:22 min

Förhandlingarna om vem som ska betala kostnaderna för alla tågstopp i vintras pågår nu den här månaden. Det kan sluta med att samarbetet mellan Botniatåg och Norrtåg avbryts. Det befarar i alla fall Norrtågs styrelseledamot, Kent Ögren, landstingsråd i Norrbotten.

Norrtåg vill behålla Botniatåg

Kent Ögrens uttalande är en spekulation, det är inget uttalat från någondera parten, det säger Norrtågs styrelseordförande Thomas Hägg. Norrtågs förhoppning är att Botniatåg fortsätter att sköta trafiken avtalstiden ut.

Avtalet garanterar trafiken i vinter

Avtalet mellan Norrtåg som äger persontågen och Botniatåg som sköter själva trafiken går ut 2016. Rent teoretiskt kan ju vad som helst hända, säger Thomas Hägg och om Botniatåg skulle säga upp avtalet, så är uppsägningstiden 18 månader. Botniatåg måste alltså sköta trafiken nu i vinter, vare sig man vill eller inte. Trots att tågen har stora problem med nedisning och har orsakat Botniatåg många miljoner i extrakostnader för ersättningsbussar. Det är detta man förhandlar om och situationen kompliceras ytterligare av att det finns fler parter, inte minst bolaget som byggt tågen.

Svårt för Norrtåg att komma undan kostnader

Det återstår att se om landstingsrådet i Norrbotten Kent Ögren har rätt när han befarar att Botniatåg ger upp tågtrafiken. Ersättningsbussarna betalas av Botniatåg, säger Thomas Hägg på Norrtåg. Men det är en förhandlingsfråga där Botniatåg i sista hand kan säga upp avtalet och ställa Norrtåg inför en ny upphandling som med säkerhet skulle bli dyrare med ett annat bolag som kör tågen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".