1 av 2
Göran Westberg, ordförande Lärarnas Riksförbund i Umeå Foto Filippa Armstrong SR Västerbotten
2 av 2
Ruslan Sheldovitsin och Hammam Al Rabi Foto Filippa Armstrong SR Västerbotten
Umeå

Föräldrars bakgrund avgör barnens studieresultat

1:50 min

Föräldrars utbildning avgör hur elever lyckas i skolan, det visar en rapport från Lärarnas Riksförbund.

Rapporten som handlar om likheter och skillnader i den svenska skolan visar att skillnaderna ökat de senaste åren.

Göran Westberg som är ordförande för Lärarnas Riksförbund i Umeå är inte förvånad över siffrorna i rapporten.

- Vi har nog känt till det här men inte haft siffror på det, säger han.

Rapporten visar att bakgrund spelar roll för hur elever lyckas i skolan.

Och det Lärarnas Riksförbund kommit fram till är att 98 procent av elever i Umeå som har svenska föräldrar med eftergymnasial utbildning lyckas nå gymnasiebehörighet, vilket är högre än i övriga landet.

medan till bara 81 procent av elever som har föräldrar som saknar eftergymnasial utbildning når behörighet till gymnasiet och bland elever med föräldrar som har utländsk bakgrund och saknar eftergymnasial utbildning är det bara 74 procent som är behörig till gymnasiet.

- skolan ska kompensera för elever bakgrund men här har skolan misslyckas, både i riket och i Umeå.

Rapporetn visar också att Umeå är sämst i landet när det gäller förmågan att hjälpa nyinvandrade elever att nå målen i grundskolan, där bara17 procent når gymnasiebehörighet, men då handlar den jämförelsen om ett mindre antal elever.

Ruslan Sheldovitsin kom till Sverige för sex år sedan och klarade nå sina mål och förra året tog han studenten.

- jag tror att jag klarade målen för att jag gick i Vilhelmina som är en liten kommun och en mindre skola där hade lärarna tid för mig och såg mina individuella behov, säger han.

Hammam Al Rabi läser till lärare och jobbar också ideellt med läxhjälp för elever på Ersboda.

Han ser att det finns en vilja att lära sig men att behovet inte tillgodoses hemma och i skolan.

Men hammam Al Rabi vill understryka att det ställs höga krav på lärarna i skolan som fått fler arbetsuppgifter och saknar därför både tid och ekonomi för att kunna se alla barns behov.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista