Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix.
Västerbotten

Vårdcentralen, var god dröj - svar kommer inte alltid samma dag

"Man hör av sig för att få hjälp"
1:32 min

Det kan vara svårt att nå vårdcentralen via telefon. Alla som söker kontakt med primärvården får inte svar samma dag. Och variationerna är stora i länet, visar P4 Västerbottens genomgång.  

Det kallas för telefontillgänglighet och mäts varje år i hela landet för att se hur vården lever upp till den lagstadgade vårdgarantin att det ska det ta noll dagar för att få kontakt.

Förra året var det i snitt 14 procent av patienterna i Västerbottens län som inte inte fick svar samma dag. Det är sämre än riksgenomsnittet.

Förutom "tid till operation" så är det det här målet som Västerbottens läns landsting har sämst resultat inom.

Men det är också stora variationer mellan olika vårdcentraler.

Enligt den sammanställning som Sveriges Kommuner och landsting har gjort har vissa vårdcentraler såsom Boliden och Tärnaby 100 procentig telefontillgänglighet. Andra, såsom Stenbergska i Lycksele och Dragonen i Umeå ligger på 63 respektive 76 procenting svarsnivå.
Mätningarna gjordes under oktober månad förra året.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".