Foto: Norrbotniabanan
Tågtrafik

Regeringen säger åter nej till Norrbotniabanan

Regeringen har för tredje gången avslagit en begäran från Norrbotniabanan AB  att ställa sig bakom en ansökan om medel ur EU:s budget för transportstöd för planering av första delen av Norrbotniabanan.

 

Det handlar om tio kilomter järnväg från Umeå till till företagsparken vid Dåva kraftstation.

– Det är en stor besvikelse att regeringen bortvisar möjligheten till medfinansiering från EU, säger Erik Bergkvist (S), regionråd, Region Västerbotten.

 

- Vi känner stor frustration över att regeringen än en gång säger nej till en möjlighet att ordna finansiering för planeringen av Norrbotniabanans tio första kilometrar, säger Gusten Granström VD på Norrbotniabanan AB.

 

Motivering till regeringens avslag är att projektet inte finns i den nationella transportplanen. 

- Nu förväntar vi oss att bansträckning tas med i den kommande åtgärdsplaneringen, fortsätter Granström.

En ny undersökning visar att kapacitetsbristen på stambanan genom övre Norrland är större än Trafikverket visat i Kapacitetsutredningen och att endast sju lediga tåglägen, räknat i båda riktningarna, finns kvar.

– Får vi inte spaden i backen före år 2020 närmar vi oss en trafikinfarkt mellan Vännäs och Boden, vilket direkt slår mot arbetsplatser i hela Sverige, säger Granström. Av råvaruvärdet på 25 miljarder från norr vidareförädlas detta till 550 miljarder i övriga Sverige och tio gånger mer i resten av Europa. Vill regeringen stoppa dessa viktiga transporter, frågar Gusten Granström?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".