Trafik i mörker, bil i mörker, billysen. Foto: Erica Dahlgren/Sveriges Radio
1 av 4
Foto: Erica Dahlgren/Sveriges Radio
Morgan Isacsson, ansvarig kontrollbesiktningar på Bilprovningen. Foto: David Svanberg
2 av 4
Morgan Isacsson, ansvarig kontrollbesiktningar på Bilprovningen. Foto: David Svanberg
Sveriges Radios firmabil med tända huvudstrålkastare. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.
3 av 4
Om jag gick ut och kollade lysena på Sveriges Radios firmabil efter intervjun? Jag läste till och med instruktionsboken om halvljusautomatiken. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.
Kontroll av lampor vid besiktning. Foto: Bilprovningen.
4 av 4
Kontroll av lampor vid besiktning. Foto: Bilprovningen.

Trafiksäkerheten äventyras av felaktiga billysen

Bilprovningens expert: Du riskerar ju att köra på nån fotgängare
2:51 min

Var tionde bil kör omkring med halvljus, helljus eller dimljus som är felaktiga. Det här påverkar trafiksäkerheten.

– Du riskerar ju att köra på nån fotgängare, särskilt en mörkklädd fotgängare som inte har reflex. Man ser ju inte när man blir bländad, säger Morgan Isacsson, teknikkonsult och ansvarig för kontrollbesiktningarna hos Bilprovningen.

Förra året besiktigade Bilprovningen 1,5 miljon personbilar. Var tionde hade fel på halvljus, helljus eller dimljus. 

Felen kan vara att ljuset inte funkar alls eller är för svagt. Att ett halvljus är för lågt inställt och alltså inte når så långt fram som det ska. Eller att det är för högt ställt och alltså bländar medtrafikanterna.

Omkring 50.000 personbilar körde omkring med bländande halv- eller dimljus vilket upptäcktes vid besiktningen hos Bilprovningen. Gissar man att bilarna som besiktades hos nån av de andra aktörerna är i ungefär samma skick blir det mer än 115.000 bländande bilar i trafiken. Och det är inte nog med felen på lysena framåt..

– Närmare 30 procent får anmärkningar på det här med kommunikationssystemet, som vi kallar det. Alla lampor, körriktningsvisare, stopplyktorna, strålkastarna, bakljus och allting. Så är det nästan 30 procent som får anmärkningar för att det är brister. Och det använder du hela tiden när du kör din bil.

Nya bilar är inte förskonade från fel på lysena, tvärtom. För de bilar som besiktades för första gången var anmärkningar mot strålkastare och demonterbar dragkula som rostat fast de enskilt största orsakerna till underkännande med krav på efterkontroll.

Det här handlar om fel som upptäckts vid besiktningen, då man ändå hade en bokad tid och möjlighet att kontrollera bilen själv innan. Inget vet hur det ser ut resten av året.

– En gång i veckan kan man väl gå ett varv runt bilen och kolla att lamporna lyser. Och att man alltid har åtminstone en reservglödlampa till halvljus och helljus i handskfacket, säger Morgan Isacsson.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".