Receptionist med handen på telefonen. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Receptionist med handen på telefonen. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Ett nix är ett nix

Nu skärps reglerna för NIX-telefoni och konsumenternas möjlighet att tacka nej till olika säljsamtal ska stärkas.

Vid exempelvis tävlingar eller enkäter där samtycken till telefonkontakt inhämtas ska det framgå tydligt om personer vill att även andra företag ska ta del av personuppgifterna.

- Många konsumenter är irriterade över att de NIXat sig, men ändå blir kontaktade av försäljare via telefon. Oftast har det skett på grund av att konsumenten omedvetet gett sitt samtycke till att bli kontaktad i samband med till exempel tävlingar på internet. Nu skärper vi reglerna och stänger detta hål. Ett NIX ska vara ett NIX, säger Jonas Edström, styrelseordförande i NIX-Telefon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".