Elza Dunkels, Pia Diaz Bergner och Per-Gunnar Eriksson
lza Dunkels forskar vid Umeå universitet om barn och internet, Pia Diaz Bergner och Per-Gunnar Eriksson är programledare på Sveriges Radio Västerbotten. Wefie-bilden tog Elza Dunkels vid en tidigare intervju.

Flickor mer självkritiska om skärmtid

5:05 min

Flickor är mer självkritiska till sin medieanvändning, visar Medierådets rapport och forskaren Elza Dunkels vill veta om det handlar om förväntningar eller något annat.

Begreppet skärmtid har blivit en het potatis i debatten på senare tid, och senaste rapporten Ungar & medier från Statens medieråd lyfter frågan igen. Medierådet undersöker hur barn och ungdomar använder medier, och konstaterar att att det är svårt att skilja på tid som man är uppkopplad eller nedkopplad. I många familjer har man regler om internet, spelande och tv-tittande - och det blir fler konflikter kring tidsåtgången snarare än vad man gör och ser i olika medier.

Elza Dunkels är docent i pedagogiskt arbete och forskar om vad barn gör på internet. Hon råder föräldrar ska se på vad barn gör och hur de mår av det istället för att mäta tiden.
– Särskilj inte aktiviteter som sker vid en skärm bara för att det är en skärm.

Resonemanget om till exempel när barnet behöver gå och lägga sig för att orka till skolan kan man behöva föra oavsett det handlar om spel, fotboll eller nåt annat.

– Väldigt få föräldrar tycks reagera på att barnet sitter och bygger med lego i tre timmar i sträck och tänker att det är väldigt stillasittande och enformig aktivitet. Det blir nästan lite lustigt när man pratar om det på det sättet, men den typen av resonemang är ju vanliga när det handlar om att sitta framför en platta.

En sak som blir tydlig i rapporten Ungar & medier från Statens medieråd är att allt fler barn får tillgång till internet allt tidigare, till exempel har tre av fyra 9-12-åringar en smart mobiltelefon. Barns medievanor blir allt mer digitala och allt mer uppkopplade – det blir färre papperstidningar lästa och det tittas mindre på tv samtidigt som den dagliga användningen av internet ökar. Bland tioåringarna är det närmare 7 av 10 som kollar på tv eller film varje dag och ungefär lika många som använder internet varje dag. Bland de äldre tonåringarna är det 3 eller 4 av 10 som kollar på tv eller film varje dag medan det är 95% som använder internet varje dag.

Det syns en skillnad mellan i könen i attityden till det egna medieanvändandet. När man frågar "tycker du att du ägnar för mycket, lagom eller för lite tid åt..." så är tjejer mer självkritiska och tycker att de lägger för mycket tid på sociala medier, internet, mobilen och tv:n.

– Det där är jätteintressant och det där måste någon titta mer på, säger Elza Dunkels och nämner att medierådet själva är inne på att det kan handla om att de unga ger förväntade svar utifrån vad de hört vad vuxna tänker om det här.

– Det finns en risk att flickor är mer vana att vara till lags.

– Men det kan ju bero på andra saker också och vi ska absolut inte ignorera det här.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista