Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommun. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.
1 av 2
Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommun. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.
Vanliga blå dieselbussar i Umeås lokaltrafik på Vasaplan. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.
2 av 2
Målet är att om fem år ska mer än hälften av de blå dieselbussarna i Umeås lokaltrafik vara utbytta mot eldrivna bussar. Foto: Lillemor Strömberg/Sveriges Radio.

Mindre buller och större flexibilitet med eldrivna bussar

Kollektivtrafikchefen: Väldigt mycket klagomål på att bussarna lever om
1:53 min

Med de tystare elbussarna i Umeå kommer också på sikt möjligheterna att förändra linjenät och flytta busshållplatser, och bygga närmare busstrafiken.

– Vi har å ena sidan ett behov från synskadade att höra fordonen, samtidigt här i Umeå så får vi väldigt väldigt mycket klagomål på att bussarna lever om för mycket. Fram för allt längs våra stora busstråk där vi i dag kör 600-700 fordon per dygn, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommun.

Målet är att år 2020 ska det finnas 33 elbussar i trafik, och idag körs Umeås lokaltrafik med ungefär 55 bussar.

De tystare elbussarna ger också möjligheter att förändra linjenätet och busshållplatserna:

– Vi flyttar i stort sett inga hållplatser idag för det är fullständigt omöjligt utifrån ett bullerperspektiv. Elbussar som inte lever om skapar faktiskt förutsättningar att bygga närmare busshållplatserna med en tätare bebyggelse och att allt eftersom staden förändras kan vi flytta hållplatser på ett helt annat sätt än vi kan göra idag, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".