Stambanan
Stambanan foto Per Vallgårda/SR
Skellefteå

Rälsbyte på stambanan tar tre år

" Tycker man ska forcera arbetet"
1:44 min

Rälsbytet på stambanan mellan Älvsbyn och Bastuträsk blir klart först 2018.

En del av rälsen har längsgående sprickbildningar som kan orsaka urspårningar. Våren 2013 inträffade en sådan då ett malmtåg från Aitik spårade ur i höjd med Koler med stor förödelse som följd. 
Det här fick till följd att hastigheten på sträckan nu är nedsatt till 70 kilometer per timme.

Protester
SSAB och Boliden förlorar miljontals kronor på att transporterna tar längre tid, och både politiker och företrädare för näringslivet har krävt att Trafikverket ska skynda på med spårbytet.
– Vi är väl medvetna om hur situationen ser ut på den här sträckan och hur det påverkar negativt att vi blivit tvungna att sätt ned hastigheten och det innebär att vi kommer att påbörja arbetet med det här spårbytet nästa år, säger Lena Eriksson som är Trafikverkets Generaldirektör.

Boliden
Gruvföretaget Boliden använder den aktuella sträckan på stambanan för att transportera 300 tusen ton slig per år, från gruvan i Aitik till Rönnskärsverkens smältverk i Skelleftehamn.
För att kompensera den dåliga rälsen så har Boliden tvingats köpa fler järnvägsvagnar för en direkt kostnad på 10-14 miljoner.

Tre år
Spårbytet ska göras under sommaren de kommande tre åren vilket betyder att det är klart sebare delen av 2018
Det här imponerar inte på gruvföretaget Boliden och logistikchefen Karl Ove Svensson.
– Det är bra att dom tar tag i det men det är inte bra att dom ska sprida det över tre år. Det här ska gå att göra på två år och vi tycker att man ska forcera arbetet eftersom man missat 2015, säger Karl Ove Svensson.








Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".