Så kan den nya Vasafärjan komma att se ut.
Olofsfors AB oroas av risken att det inte blir någon Vasatrafik i framtiden. Foto: Midwayalignment pressbild
Kvarkentrafiken

Finsk färjetvekan oroar Olofsfors AB

Finlandsfärjan ödesfråga för Olofsfors AB
1:05 min

Ett finskt nej till en färja över Kvarken skulle få stora konsekvenser för Olofsfors AB i Nordmaling, med ökade kostnader och strypta nyinvesteringar. Det tror företagets VD Göran Nyberg.

- Ja, för oss är ju finlandstrafiken väldigt viktig. Omkring 20-30 procent av vår omsättning går den vägen över sjön. Omräknat till biltrafik är det ju ungefär tre och en halv långtradare i veckan som skulle behöva köra landvägen runt Kvarken istället, säger Göran Nyberg.

 Projektet med att få en ny färja mellan Umeå och Vasa fick ett bakslag i veckan när det finska finansutskottet sa nej, med motiveringen att det blev för dyrt.

 Sista ordet är inte sagt ännu – den finska regeringen ska återkomma i frågan – men finansutskottets nej bekymrar Göran Nyberg. Olofsfors AB tillverkar stålprodukter och har en betydande marknad i Finland och Ryssland.

 Så sent som före jul gick företaget ut och berättade om nya miljoninvesteringar i fabriken i Olofsfors, bland annat med en fördubbling av produktionen av vägstål. Man hade också en förhoppning om nyanställningar. Men utan färja blir det svårt.

- Visst kommer det att påverka. De investeringar vi gör under de fyra kommande åren är bland de största som vi gjort och det är ju en satsning på utveckling av nya produkter som ska över till den finska och ryska marknaden.



 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".