Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tips från publiken

Skolor förbjuder mobiltelefoner

Publicerat onsdag 17 februari 2016 kl 04.10
Elev: Enklare om alla hade samma regler
(1:14 min)
Mobiltelefon, snapchat, skola, mobil, elev, förbud, engelska, tangentbord, iphone
Det är stor skillnad på inställningen till mobiltelefoner bland Umeås skolor. Foto: Adam Timander

Allt fler skolor i Umeå inför förbud mot mobiltelefoner i klassrummen. Men vissa skolor uppmuntrar användning av mobilen.

För en del skolor är mobiltelefoner i klassrummen tabu, för andra är det tillåtet – det visar en undersökning som P4 Västerbotten gjort. Nio grundskolor i Umeå fick frågan om de infört mobilförbud. Av dem svarade sex att de har ett förbud, en skola planerar att införa det, medan två skolor tillåter mobilerna.

Striktast är Engelska skolan, där eleverna inte ens får använda mobilerna under rasterna, utan måste hålla dem inlåsta i skåpen under dagen. På Prolympia däremot, är det tillåtet att använda mobilerna i klassrummen, även om lärarna får bestämma om hur, utifrån lektionens innehåll.

– Jag tycker inte att man ska få ha mobiler under genomgångarna och så, men sen när man sitter och jobbar och lyssnar på musik så vill man ha mobilen, säger Elin Isaksson, i klass 9 Amsterdam på Prolympia.

Mobiler i klassrummen är ett ämne som många har åsikter om, men än så länge finns tämligen få studier i ämnet.

En rapport som ofta brukar citeras i debatten kommer från London School of Economics and Political Science. Där gjorde forskarna jämförelser mellan skolor i fyra brittiska städer. Man kom fram till att om skolan införde ett mobilförbud, så ledde det till att att vissa grupper av elever fick bättre betyg - främst vad man i rapporten kallar lågpresterande elever. Elever med höga betyg berördes inte lika mycket av ett förbud.

I Sverige pågår just nu en större studie vid Karlstad universitet, som blir klar om ett par år. Där ska man titta både på eleverna hur eleverna använder mobilerna i klassrummet och hur de påverkas av mobilerna.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".