fakturor
En av alla fakturor till bemmaningsföretag som Vilhelmina kommun köpt under året. Foto: Karl-Johan Vannmoun/Sveriges Radio

Stafettsocionomer för miljoner – utan upphandling

Socialchefen: Stundtals akut verksamhet där vi behöver vidta åtgärder omedelbart
1:02 min

Socialtjänsten i Vilhelmina har hyrt stafettsocionomer för 1,6 miljoner kronor under första halvan av 2017. Gränsen för direktupphandling går vid 530 000.

P4 Västerbotten har gått igenom Vilhelmina kommuns kostnader för inhyra socionomkonsulter de senaste två åren. Under hela 2016 rörde det sig om strax över en miljon kronor. 

Men redan i juni 2017 har kommunen hyrt in socionomer för 1,6 miljoner. Anledningen är en ökande mängd inkomna ärenden och brist på personal att anställa, säger socialchefen Roland Bång.

– För det första har vi haft en kraftig ärendemängdsutveckling. Vid våra egna nyckeltals uppföljningar har vi kunnat konstatera att ärendena har ökat med hundra procent på de här två åren, berättar han.

– Därtill har vi det faktumet, tillsammans med alla andra socialtjänster i Sverige, att det är väldigt svårt med bemanningen, tilläger han.

Inköp av varor och tjänster som kommuner gör ska ske genom en offentligt upphandling för att inte snedvrida konkurrensen. Om det är bråttom kan en kommun göra en direktupphandling, men då får inte kostnaden överstiga 530 000 kronor.

Socialtjänsten hade fram till juni i år redan köpt socionomtjänster för 1,6 miljoner kronor, och har därmed överstigit det tillåtna beloppet för direktupphandling.

De två största leverantörerna är Prime Professional och Dedicare. Totalt har kommunen betalt 1,2 miljoner till de här bolagen för socionomer inom Barn-och ungdomsverksamheten.

Andreas Kanellopoulos jurist på konkurrensverket säger att Vilhelmina kommun kan bryta mot reglerna.

– Generellt kan man säga att om det inte finns något undantag och det är över direktupphandlingsgränsen så ska det ju utannonseras, säger han.  

Om man bryter mot reglerna kan konkurrensverket begära en straffavgift från kommunen på tio procent av avtalets värde.

Roland Bång är medveten om att de inte följt upphandlingsreglerna. Men säger att det är en risk man varit tvungen att ta.

– Vi kan inte upphandla på något vi inte vet på förhand, och sedan är det här stundtals en akut verksamhet där vi måste vidta åtgärder omedelbart, säger Bång. 

– Det här har gjort att vi dragit på oss en ackumulerad kostnad som då tyvärr i upphandlingshänseende då tangerar den samlade summan då vi måste göra en upphandling, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".