Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Precisionskörning med veteranbilar; leksaksbilen ska vara så nära kanten som möjlig utan att trilla av.
1 av 4
Precisionskörning med veteranbilar; leksaksbilen ska vara så nära kanten som möjlig utan att trilla av. Foto: Hjalmar Lindberg/Sveriges Radio.
Precisionskörning med veteranbilar; leksaksbilen ska vara så nära kanten som möjlig utan att trilla av.
2 av 4
Precisionskörning med veteranbilar; leksaksbilen ska vara så nära kanten som möjlig utan att trilla av. Foto: Hjalmar Lindberg/Sveriges Radio.
Över 130 veteranbilar startat i Guldrundan. Foto: Hjalmar Lindberg/Sveriges radio
3 av 4
Över 130 veteranbilar startat i Guldrundan. Foto: Hjalmar Lindberg/Sveriges radio Foto: Foto: Hjalmar Lindberg/Sveriges radio
Uppställning och uppvisning av veteranbilar efter målgång i Guldrundan 2017.
4 av 4
Uppställning och uppvisning av veteranbilar efter målgång i Guldrundan 2017. Foto: Hjalmar Lindberg/Sveriges Radio

Hundratals veteraner i Guldrundan

Therese Fjällström: Vi har jättetrevligt i bilen
1:39 min

Äldsta bilen är 93 år och ska åka Guldrundans tio mil i dag. Det är en veteranbilstävling som avgörs vid sju olika kontroller längs vägen.

Det är närmare 130 fordon som startar i veteranbilstävlingen Guldrundan, och den äldsta bilen är över 90 år.

Bilarnas start och mål är i Bonnstan i Skellefteå. Däremellan väntar en slinga ut i kommunen, där byar som Klutmark, Boliden, Sandfors och Kåge passeras längs vägen.

Vid kontrollerna på vägen väntar teorifrågor eller praktiska övningar. Som precisionskörning där en leksaksbil kopplas på bakom veteranbilen och ska dras upp för en ramp utan att den trillar av. 

– Det var svårt att lista ut hur långt två och tjugo är, säger Niclas Granström som kör en Mercedes 280 SL.

Att ha en fin och gammal bil är inte det viktigaste under tävlingen, utan just övningarna längst vägen. 

– Vi har jättetrevligt i bilen och en härlig stämning, säger Therese Fjällström som kör en Mercedes 180 från 1960.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".