två cyklar på en cykelbana på landet
Till Koglin, lektor vi Lunds Universitet, menar att cykeln även har en framtid på landsbygden. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Cykeln – inte bara ett färdmedel för staden

Expert: Med el-cykel kan man lätt cykla en mil
3:38 min

Genom satsningar på cykelinfrastrukturen på landsbygden kan bilanvändandet går ner på mindre orter, menar forskare.

Hypen kring cykeln är ofta tätt förknippad med växande städer. Det talas gärna om det urbana transportmedlet.

Men Till Koglin, lektor vi Lunds Universitet, menar att cykeln även har en framtid på landsbygden. Fast kanske mest som transportmedel till kollektivtrafiken.

– Det är viktigt att bygga infrastruktur som gör det möjligt att cykla från sitt hem till tåget eller bussen, för jag tror det är där, i de delresorna, man kan vinna mer, säger Koglin.

– För jag tror det är väldigt få som vill cykla fem mil, för även med el-cykel blir det ganska jobbigt, säger Till Koglin.

Jesper Nordlund, trafikplanerare på Malmö kommun håller med om att cykelinfrastrukturen lätt glöms bort ute i byarna.

– I och med elcykelns intåg har vad som anses som pednlingsbart avstånd blivit allt längre. Kollar vi på inpendlingen till Malmö så har vi 2000 inpendlare som kommer med cykel, det är ungefär tre procent av de som pendlar in, och de ska fördela sig på fem stråk som leder in till Malmö, säger han.

Att komma upp till stora volymer cykelpendlare utifrån städerna kan nog vara svårt då det blir lite avkastning på satsad krona, menar Jesper Nordlund. 

– Men det är en demokratiskt fråga också, att vi erbjuder landsbygden valmöjligheter utöver bilen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".