Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Västerbotten i Österbotten

Populära tv-programmet Strömsö växer i fler kanaler

Publicerat tisdag 29 augusti 2017 kl 14.42
Christina Staffans: Vi kan ha en direktkontakt med publiken via sociala medier
(1:53 min)
Christina Staffans framför Strömsö
1 av 6
Christina Staffans, producent för tv-programmet, framför Strömsö. Foto: Anders Wikström/Sveriges Radio
Lee Esselström hantverksexpert på Strömsö
2 av 6
Lee Esselström, hantverksexpert på Strömsö, jobbar bland annat med vass i den kommande säsongen. Foto: Anders Wikström/Sveriges Radio
Anders och Filippa på plats i Strömsö där den populära tv-serien spelas in
3 av 6
Christina Staffans, Anders och Filippa dricker kaffe i Strömsö. Foto: Peter Öberg/Sveriges Radio
På inspelningsplatsen i Strömsö. En rosa soffa, fåtölj och en lampa
4 av 6
På inspelningsplatsen i Strömsö. Foto: Peter Öberg/Sveriges Radio
En miniatyr av Strömsö
5 av 6
En miniatyr av Strömsö. Foto: Peter Öberg/Sveriges Radio
Strömsö sett utifrån, en massa fågelholkar på den röda fasaden
6 av 6
Strömsö sett utifrån. Foto: Peter Öberg/Sveriges Radio

Finlandssvenska tv-programmet Strömsö har rönt stora framgångar i så väl Sveriges som Finland. I år firar programmet 15 år, och under 2018 ska det börja sändas även på finskspråkiga TV1.

Strömsö görs av finlandssvenska tv-kanalen Yle Fem, men sänds även på Sveriges Television. Nästa år flyttar programmet även in på finskspråkiga TV1, utövar att sändas på Yle Fem.

– Vi flyttar inte över, vi flyttar in där. Vi kommer att behålla vår sändningstid på Yle Fem. Vi breddar vårt publikunderlag, säger Christina Staffans, producent för tv-serien.

Att programmet fått sådant genomslag bland den finskspråkiga publiken är något som överraskat. Sedan starten har tv-programmet textats på finska.

– Sedan 2002 har vi haft en väldigt stor finsk publik. Att Strömsö har gått hem hos den finska publiken har jag nästan upplevt som ett slags ambassadörskap för det finlandssvenska, säger Christina Staffans.

Att Strömsö har gått hem hos den finska publiken har jag nästan upplevt som ett slags ambassadörskap för det finlandssvenska.

De senaste åren har de som står bakom programmet börjat använda sig av sociala medier – dels för kommunikation, men också för att göra saker tillsammans med publiken, så kallad crowdsourcing.  

– Vi ber om programidéer, eller bidrag till någonting som vi gör tillsammans med publiken. Det blir väldigt lyckat, säger Christina Staffans.

Anledningen till att Strömsö blivit är ett så populärt program beror på flera saker, tror Christina Staffans. Men en stor bidragande faktor är det gedigna förarbetet som genomfördes innan programmet började sändas 2002. Redan 1998 fick de uppdraget att tänka ut något nytt. 

– Det fanns fyra års tid att komma på ett idéyngel, få grönt ljus från ledningen och sedan sätta tid på att ta fram idén. Och om vi tittar tillbaka så är grundbulten i programmet sig lik sedan starten, säger Christina Staffans.

Fakta om Strömsö

Strömsö är ett finlandssvenskt tv-program som görs av Yle – Finlands public service-bolag för radio och tv.

Programmet beskrivs som ett livsstilsmagasin med hantverk, mat och trädgård som huvudinnehåll. Det sänds även i Sveriges Television och har blivit populärt även i Sverige.

2002 hade programmet premiär, och det har sedan dess även textats till finska.

Programmet spelas in i Västervik, cirka 10 kilometer norr om Vasa. Strömsö är namnet på den byggnad där programmet spelas in och blev därför också programmets namn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".