Joakim Berg, projektledare i samarbetete Botniska korridoren.
Joakim Berg, projektledare i samarbetete Botniska korridoren. Foto: Agneta Johansson/Sveriges Radio.

Norrbotniabanan – en nationellt prioriterad åtgärd

Joakim Berg: Inte allmosor till vissa regioner utan nationellt prioriterade åtgärder.
0:54 min

– Det här ses som nationellt prioriterade åtgärder för hela transportsystemets bästa, konstaterar Joakim Berg, Botniska korridoren.

När Trafikverket igår förslog att satsa sju miljarder på Norrbotniabanan så visar det på en överraskande tydlighet att Norrbotniabanan är ett viktigt stråk. Det anser Joakim Berg som är projektledare för samarbetet Botniska korridoren.

Pengarna räcker till att slutföra sträckan mellan Umeå och Dåva, samt till att påbörja bygget mellan Umeå och Skellefteå.

För att bygga klart hela sträckan Umeå till Skellefteå krävs ytterligare sex miljarder och sedan 12-13 miljarder till för att bygga sträckan mellan Skellefteå och Luleå.

Totalt behövs det alltså ytterligare 19 miljarder för att Norrbotniabanan ska nå upp till Luleå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".