Projektledare Sune Norman vid Lundabron i Umeå. Foto: Linnea Hedelilja
1 av 2
Projektledare Sune Norman vid Lundabron i Umeå. Foto: Linnea Hedelilja
Illustration av hur Lundabron är tänkt att se ut.
2 av 2
Lundabron Foto: Zolland-Design

Sveriges längsta gång och cykelbro blir försenad

Sune Norman: Det här gör ju att vi får borra djupare än vad vi ursprungligen tänkt.
1:02 min

När de borrat nära fem meter stötte de på problem, det var sprickbildning i berget, något som inte kom upp i den geologiska undersökningen.

Själva problemområdet är inte jättestort, ungefär tre meter långt, berättar Sune Norman, projektledaren, men tillräckligt för att ställa till med problem då man vill förankra vajrarna i berget. 

– Den gamla tidplanen då skulle bron vara klar i juli 2018, men nu ska det vara klar den 1 oktober 2018, säger Norman. 

För att råda bot på problemet har man nu injicerat 25 kubikmeter betong in i berget som ska täppa till håligheterna. Men man kommer också att behöva borra djupare än vad som man tidigare tänkt. 

Det blir några miljoner dyrare."

Förseningen innebär också att Lundabron kommer att bli dyrare berättar Norman. 

– Det blir några miljoner dyrare än vad som är tänkt, men exakt hur mycket vet jag i nuläget inte, säger Norman. 

När bron står klar kommer det att vara Sveriges längsta bro för fotgängare och cyklister och vara 179 meter lång. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".