Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Erica Dahlgren: Algoritmer gräver en grav för sociala medier

Publicerat onsdag 27 september 2017 kl 11.33
"Sen algoritmerna började jobba hårt är här-och-nu borta"
4:40 min
Fredagsspanare i P4, Erica Dahlgren.
Fredagsspanare i P4, Erica Dahlgren. Foto: Madeleine Harrati/SR

Har sociala medier blivit tristare med för mycket sponsrat material? Det tycker fredagsspanaren Erica Dahlgren.

–  Jag är så less på att se bilder och texter på till exempel Instagram som en människa la ut för en eller ett par veckor sen, säger Erica Dahlgren.

Hon menar att algoritmer gräver en grav för sociala medier. Algoritmer är en funktion som finns för att information ska visas på ett särskilt sätt för dig som användare. Det styr hur ditt flöde i sociala medier ser ut och vilken reklam som kommer upp.

– Nu-känslan har försvunnit. Jag är inte intresserad av vad nån åt för 5 dagar sen, eller vad nån tänkte om en nyhet som kom förra veckan. Sen algoritmerna började jobba hårt är här-och-nu borta, säger hon och fortsätter. 

– För några dagar sen fick jag se vad en gammal arbetskamrat hade på sig när hon skulle gå på Kristallen, en stor fest för tv-folk. Det var den 1 september. Det känns helt meningslöst att se det nu ett par veckor efteråt.

Erica Dahlgren spanar i P4 Morgon varje fredag ca 07:15.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".