Agneta Filén, marknadschef på Umeå Energi, framför en rönn utomhus
Agneta Filén, marknadschef på Umeå Energi. Foto: Linnéa Ivarsson/Sveriges Radio
Umeå

Umeå Energi: Historiskt har fokus legat på herrelit

"Vi tar små steg varje år"
2:19 min

Agneta Filén, marknadschef på Umeå Energi, säger att det finns en avgörande orsak till att bolagets sponsorfördelning bland elitidrottslagen inte är jämställd.

I höst gör Umeå kommun en revision över de kommunala bolagens sponsring till olika föreningar. Bland annat så granskas bolagens policys och att korrekta uppföljningar görs på var sponsorpengarna går.

Och det är fortfarande snedfördelat i uppdelningen av pengar till elitidrottslagen i Umeå hos de tre största bolagen som sponsrar lokala elitklubbar med nära fem miljoner kronor.

– Historiskt har fokus legat på herreliten generellt, vilket har successivt förändrats, och det har vi också gjort. Vi tar små steg varje år. Nu är fotbollen och basket sponsrat med samma summor till damer och herrar i år, men det kommer säkert att tas steg successivt, säger Agneta Filén, marknadschef på Umeå Energi.

Bolaget sponsrar Umeås elitlag i damidrott med drygt en miljon medan herridrotten får 1,6 miljoner, en skillnad på en halv miljon kronor.

– Det är inte riktigt sant. I år har vi näst intill jämställd sponsring. Det som sticker ut och som jag håller med om är Björklövens andel som gör att herrarnas sponsring sticker ut, säger Agneta Filén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".