Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Tävlan om batterifabriken ger bra PR för Northvolt

Publicerat tisdag 10 oktober 2017 kl 09.14
PR-bilden viktig för bygget av Northvolts batterifabrik
(3:02 min)
Magnus Söderlund
1 av 4
Magnus Söderlund, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio
Anders Teljebäck
2 av 4
Västerås kommunalråd Anders Teljebäck (S) pekar ut var han vill att batterifabriken ska ligga. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio
Peter Carlsson
3 av 4
Northvolts vd Peter Carlsson på samråd i Västerås. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio
Sören Bååth
4 av 4
Sören Bååth är ordförande för Industrihistoriska föreningen i Västerås. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio

Kampen mot batterifabriken är en del av Northvolts PR-bild som ska locka investerare, säger expert.

Företaget har använt sig av en ovanligt öppen strategi där 40 olika orter har spelats ut mot varandra i jakten på den åtråvärda etableringen där flera tusen jobb ligger i potten.

– Det rullas upp som en urvalsprocess inför öppen ridå och det har ett visst underhållningsvärde för investerare, säger Magnus Söderlund, professor i marknadsföring vid Handelhögskolan i Stockholm.

Bilden som förmedlas i företagets lansering är att batterifabriken står för den moderna framtiden.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".