Weldey Gebru Gebreyohans, Lemlem Tesfaalem Gebrekidan, Amanuel Okube (tolk), Ann-Gerd Mårtensson och Mike Tekeste.
Weldey Gebru Gebreyohans, Lemlem Tesfaalem Gebrekidan, Amanuel Okube (tolk), Ann-Gerd Mårtensson och Mike Tekeste. Foto: Per-Gunnar Eriksson/SR
Integration

Svårt för nyanlända att få bankdosa

Mike Tekeste: Det ska vara lika service för alla
1:12 min

På Swedbank i Nordmaling är det svårt att få ut en bankdosa för personer som inte pratar svenska eller engelska. Detta trots att de haft med sig tolk vid besöken.

Weldey Gebru Gebreyohans och hans syster besökte Swedbanks kontor i Nordmaling för att plocka ut en bankdosa och få tillgång till internettjänster.

Trots att systern pratar svenska så var det inte nog för att få en bankdosa.

– Jag tänkte beställa en dosa för att betala hyran och resor. Men det gick inte. De sa att jag måste kunna svenska språket, berättar Weldey Gebru Gebreyohans.

Mike Tekeste som jobbar med integration i Nordmalings kommun tycker det är konstigt att det går till på det här sättet.

– Det pratas väldigt mycket om att man ska hjälpa de här människorna att stå på egna ben. Det är oacceptabelt att de ska särbehandlas, säger Mike Tekeste.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".