Stillsittande framför skärmar är vanligt bland länets gymnasieelever. Foto: Nora Lorek/TT
Arkivbild. Foto: Nora Lorek/TT

Studie om att göra verkligheten till dataspel

Universitetslektorn om "spelifiering"
0:48 min

En studie som görs på Luleå tekniska universitet tittar på vad som händer om man integrerar dataspelsmoment med fysisk aktivitet.

Gamification, eller "spelifiering", är en metod under utveckling som integrerar spelmoment i aktiviteter som inte är spel för att få unga att bli mer fysiskt aktiva.

Anna-Karin Lindqvist är universitetslektor på Luleå tekniska universitet och jobbar med ett treårigt projekt om aktiva skoltransporter. Där kommer metoden "spelifiering" vara det man utgår från.

Syftet är främst att få barn att välja att cykla till skolan istället för att bli skjutsade av sina föräldrar.

– Då använder vi oss av speltänk för att göra det här mer spännande och mer motiverande för barnen, säger Lindqvist. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".