Snöröjning, smöskottning, snöplogning
Foto: Anthony Wahl

Flera byar riskerar att bli utan snöplogning i vinter

”Det bor folk där som måste ta sig till sina jobb"
2:03 min

En mängd byar riskerar att förlora snöröjningen inför vintern. En av anledningarna är att Trafikverket skärper kontrollerna av plogtiderna på det allmänna vägnätet. Västerbotten och Norrbotten är de län som kommer drabbas hårdast enligt experter på trafikverket.

– Om plogbilen fastnar och blir tio minuter sen så fick inte det samma effekt som idag med de kostnader det innebär, säger Olle Öberg, driftchef på vägbolaget Svevia.

Trafikverket skärper kontrollerna av plogtiderna på det allmänna vägnätet. Plogbilar som kör på Trafikverkets uppdrag utrustas med GPS och myndigheten kan nu se hur företagen lever upp till de tidskrav som ställs.

Förutom de statliga vägarna har plogbilarna ofta kört på mindre enskilda vägar som exempelvis går genom byar som finns i samma område.

Bybor, som via vägföreningar ansvarar för att hålla efter sina enskilda vägar, har kunnat anlita samma utförare som Trafikverket. Men den möjligheten försvinner på flera håll i och med de skärpta kontrollerna.

Enligt utredare på Trafikverket är det främst Västerbottens och Norrbottens län som påverkas. Det finns färre åkare att anlita och det blir dyrt att skicka en annan plogbil där avstånden kan vara långa. De räknar med att runt 400 vägföreningar i länen är berörda och för uppemot 100 av dem kan problem uppstå med att hitta en lösning.

Roger Edlund bor i Robertsfors kommun i Västerbotten där Svevia sagt upp avtal med föreningar.

– Det bor folk där som måste ta sig till sina jobb, de måste komma in och ut. Vi har en äldre dam som behöver hemtjänst tre gånger om dagen. Vad ska hon göra då? Det måste lösas, säger han.

– Det innebär en kostnadsfördyring för alla enskilda vägar om vi är tvungna att köra med tomma plogbilar som får åka tomma i flera mil för att ploga ett par kilometer, säger Stefan Sundbom, boende utanför Robertsfors.

Ulrika Honauer, avdelningschef för vägsystem på Trafikverket, säger att hon förstår frustrationen i byar.

– Det är illa. Vi kan bara konstatera att entreprenörerna klarat av det här i alla år, och när vi följer upp vad vi får för våra pengar mer strukturerat så går det tydligen inte längre, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".