Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Vindeln

Rektorn positiv till elevernas protestbrev mot sexism och rasistiskt klotter

Publicerat tisdag 28 november 2017 kl 13.07
Magnus Olofsson: Positivt att vi har elever som synliggör det här
(1:20 min)
Renforsskolan i Vindeln. Foto: Helena Forsgren/Sveriges Radio
Renforsskolan i Vindeln. Foto: Helena Forsgren/Sveriges Radio.

Melly och hennes klasskamrater fick nog av sexism och rasistiskt klotter på Renforsskolan i Vindeln och skrev ett brev till rektorn. Rektorn Magnus Olofsson ser positivt på elevernas upprop.

12-åriga Melly startade ett upprop på skolan sedan hon sett att hennes mamma journalisten Ylva Jonsson Sarri‎ underteckant #Metoo-uppropet #Deadline mot sexuella trakasserier och övergrepp inom mediabranschen.

Melly var stolt över sin mamma, fotade av sidan, ringade in namnet med ett hjärta och la ut på sociala medier, på sitt instagram. På kvällen visade Melly mamman ett brev hon skrivit till sin rektor. Brevet var fullt med namnunderskrifter och hon sa att hon vet nu att det gör skillnad när man är många. Man kan få förändring. Ni lärde mig det!, sa Melly till sin mamma.

Eleverna på Renforsskolan protesterar i sitt upprop mot att en del porrsurfar på skolan, att det sägs snuskiga ord i korridorerna och att det finns sexistiskt och rasistiskt klotter på skolan. Rektorn Magnus Olofsson lovar att ta i tu med detta, först ska klottret bort, och uppehållsrummet fixas, sedan ska de prata om språkbruket på skolan och ta hjälp av föräldrarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".