Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Läsförmågan ökar hos landets fjärdeklasser

Vi pratar läsning med Alve, Albin, Lovis och Naima, fjärdeklassarna i Vännäsby.
5:11 min
Naima Andersson, Lovis Eriksson, Alve Lestander och Albin Olovsson från klass 4 A på Vännäsby skola.
Naima Andersson, Lovis Eriksson, Alve Lestander och Albin Olovsson från klass 4 A på Vännäsby skola. Foto: Linnea Hedelilja

Enligt en ny undersökning ökar läsförståelsen hos landets fjärdeklassare. I undersökningen har fjärdeklassare från 50 olika länder deltagit.

Det är fjärde gången som Pirls (Progress in internationeal reading literacy study) gör undersökningen där man tittar på vilken förmåga elever i årskurs 4 har att läsa och tolka texter. Och Sverige hamnade på plats 12, det bästa resultatet landet har fått sedan undersökningen startades år 2001 då Sverige låg i topp. 

Fjärdeklassarna Vännäsby skola: Alve Lestander, Albin Olovsson, Lovis Eriksson och Naima Andersson tycker allihopa att det finns en poäng med att vara bra på att läsa. 

– Det blir lättare i skolan för då kan man lösa uppgifter, och man kan lära sig andra saker, säger Lovis.

– Ja, jag tycker samma sak för om det är något svårt ord kan man ju läsa det. Och när jag blir vuxen så ska jag ju läsa för barn och då har jag ju lärt mig läsa, säger Naima. 

Och det är samma sak om man ska till Lycksele och så kan man inte läsa skylten, då kör man ju åt ett helt annat håll.

Även Alve tycker att det viktigt att läsa, så att man inte råkar illa ut.

– Det är ju bra att kunna läsa för om jag går på stan och det står något på en skylt och då om jag inte kan läsa då fattar jag ju inte vad det står, säger Alve. 

– Och det är samma sak om man ska till Lycksele och så kan man inte läsa skylten, då kör man ju åt ett helt annat håll, säger Albin. 

För Sverige har det sedan 2001 varit en nedåtgående kurva, men i år har det vänt och poängen visar att det återigen går uppåt. Men det land som har bäst läsförståelse är Ryssland, tätt följt av Singapore och på tredje plats hittar vi Hongkong. 

Nytt för årets undersökning var att även elevernas digitala läsförmåga testades med 14 länder som deltog. Där hamnade Singapore i toppen sen Norge, Irland och på fjärde plats placerade sig Sverige.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".