Två unga killar sitter vid ett bord med varsin dator.
Nicolai Jansson och Agust Liljeqvist har delad uppfattning om matte. Foto: Saffi Yucel/Sveriges Radio

Hopp om bättre resultat i matte för svenska elever

3:35 min

Trots att svenska elever presterat dåligt i matematiktester i internationella mätningar de senaste åren, så kan trenden vända med hjälp av förändringar i undervisningen.

För forskning visar nämligen att det finns faktorer som kan påverka matematikkunskaperna långsiktigt.

Ett exempel är att låta eleverna vara med och konstruera lösningar i större utsträckning än vad som görs idag, det säger Johan Lithner, professor vid Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik.

– Man kan få ett mer långsiktigt lärande genom att eleverna i större utsträckning får vara med och tänka själva. Till exempel att konstruera egna lösningar till matematikuppgifter. Och framförallt att inte bara följa givna mallar och mönster, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista