Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skolelever har lektion i trä- och metallslöjd i Umeå. Foto: Åsa Sundman/SR.
1 av 2
Hyvelbänken har alltid haft en central roll i den svenska träslöjdssalen. Foto: Åsa Sundman/SR.
Umeforskaren Erik Sigurdson ute i snön
2 av 2
Erik Sigurdson, Umeå universitet. Foto: Markus Åkebo/Sveriges Radio
Vetenskap
Lyssna
(12 min)

Gamla idéer om mansfostran finns ännu kvar i träslöjdsalen

Publicerat tisdag 13 mars kl 11.05

Umeforskaren Erik Sigurdson berättar att slöjdsalen i skolan ursprungligen var ordnad för att fostra pojkar till män och det lever kvar än idag.

I sin doktorsavhandling "Det sitter i väggarna: en studie av trä- och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden" som kom 2014, visar Erik Sigurdson att träslöjden i Folkskolan från början hade som syfte att lära pojkar röra sig och ta plats i rummet och fostras till ett liv utanför hemmet.

Medan målet för den så kallade flickslöjden som infördes först tio år senare var att fostra flickor till ett liv inne i hemmet, med stillasittande arbete runt ett bord, med arbete nära kroppen.

Maskuliniteten sitter i väggarna.

Slöjdsalen såg ut som en verkstadsmiljö såg ut förr, inte som ett klassrum.

– Hyvelbänken har sett likadan ut i 150 år och är svår att byta ut, säger Erik Sigurdson och pekar på att andra lektionssalar förändrats genom åren, men inte trä- och metallslöjdsalen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".