Reklamkampanj för Umeås gymnasier

Gymnasieskolorna i Umeå behöver marknadsföras för 300 000 kronor. För många elever försvinner från den kommunala gymnasieskolan till friskolorna, anser skoldirektören i Umeå.

Föräldrar och ungdomar skall lockas till Umeå kommuns gymnasieskolor med bioreklam och annan marknadsföring. Anledningen är att de kommunala gymnasieskolorna har förlorat 500 elever till friskolorna.

Reklamkampanjen skall pågå under resten av året och skall påverka inför valet av gymnasieskola nästa höst.

- Det finns säkert lärare som är kritiska till en reklamkampanj för 300 000 kronor, men den diskussionen är jag beredd att ta, säger skoldirektören för gymnasie- och vuxenskolan i Umeå, Ann-Sofi Tapani, till Västerbottens Folkblad.

I en undersökning som Göteborgsposten gjort i västsvenska regionen lägger ett trettiotal gymnasier, kommunala och fristående, ut 5,5 miljoner kronor på marknadsförning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".