Film/TV

SVT-satsningen ”Den stora älgvandringen” sågs av miljoner

2:35 min

Natten mot måndag gick SVT Plays slow tv-serie Den Stora Älgvandringen i mål. Miljontals visningar senare finns nu nya drömmar om mer slow tv på SVT.

Dygnet runt i tre veckors tid har tittarna kunnat följa sändningarna, men mycket av tiden syns inga djur. Bara en stilla susande vind och vatten som porlar vid Kullberg i Ångermanland.

Publikens reaktion har varit långt över bolagets förväntan. Programmet har toppat listan över de mest sedda programmen på SVT play, totalt visats i 4,6 miljoner timmar och på SVT pratas det just nu mycket om möjliga framtida Slow-TVprogram.

I SVT-huset i Umeå sitter Johan Erhag som är projektledare för Den Stora Älgvandringen. Nu drömmer han om mer.

– Folk har skrivit in med förslag på allt från laxvandring, bäverhydda, ugglebon, örnnästet och allt möjligt. Men det som är unikt med älgvandringen är den speciella dramaturgin. De vandrar sin led och sedan ska de simma över eller inte. Det är frågan hur den dramaturgin skulle se ut i ett annat skede, där får vi tänka till.