Umeå IK vill ha draghjälp

Damfotbollen borde synas mer, marknadsföras mer, tycker Umeå IK. Andra klubbar och Svenska fotbollförbundet borde göra mer för att öka intresset för damfotbollen.

- Över huvud taget är man trött på att höra det där att ”det finns inget intresse” och ”det går ju inte att få in pengar på damfotbollen”. Jag menar vi har ju helt klart bevisat att det går, intresset finns, säger Susanne Granberg, Umeå IK:s marknadsansvariga

Umeå IK är inte bara framgångsrika på fotbollsplanen - utan också i affärer. Fyllda läktare, mycket tv-tid - det ger också stora annonsintäkter till klubben.

Bara i år så har Susanne Granberg varit med om att dra in 6 miljoner kronor i annonsintäkter till klubben. UIKs publiksnitt är omkring 3 000 åskådare - tv-publiken har legat på 300 000 till 400 000. Men mer kan göras från Svenska fotbollsförbundet för att marknadsföra damfotbollen, det tycker Susanne Granberg.

Hon som bland annat kritiserat SFF för att osynliggöra damfotbollen i en film som skulle sälja svenska landslagsfotboll mot företag. Nu ska den filmen göras om.

Men inte ens i fotbollförbundets egen foajé lyfts de kvinnliga fotbollstjärnorna fram, något som inte Susanne Erlandsson i förbundstyrelsen reagerat över.

- Det brukar faktiskt sitta på damlandslaget här framme, det kan jag mycket väl fundera över. Jag tror att det är så att.. många gånger när man plockar fram material, och då finns det så mycket mer material som har med herrsidan att göra och så tar man fram det. Av så att säga tradition. Så att det är nog mer bara att det har blivit så, säger Susanne Erlandsson, enda kvinnan i Svenska fotbollförbundets styrelse.

Reporter Inga Korsbäck

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".