Omgörning

Sveriges Radio gör om P3 – ska bli bredare

0:54 min

Sveriges Radio skrotar de flesta av programnamnen i P3 för att anpassa sig efter publikens sätt att lyssna. Lyssnarna ska känna igen P3 oavsett när de lyssnar och därför suddas redaktionsgränserna ut.

Sveriges Radio skrotar de flesta av programnamnen i P3 och kommer i stället att ha en tablå baserad på vilken tidpunkt under dagen man lyssnar. Redaktionsgränserna ska bli mer otydliga och samarbetet öka över hela kanalen, skriver biträdande programchef Cajsa Lindberg i ett blogginlägg.

”Vi kommer att ha en tablå som i huvudsak är baserad på fyra större pass på vardagarna som går in i varandra naturligt och sänder omlott; morgon, förmiddag, eftermiddag och kväll”, skriver hon.

Anledningen är att P3 vill anpassa sig efter publikens sätt att lyssna. Kanalen ska även fortsätta att arbeta mer digitalt och utveckla sitt utbud av poddar.

Fram till nu har P3 riktat sig till publiken mellan 15 och 35. Tanken med nya P3 är att kanalen inte ska rikta sig till en grupp i en viss ålder. Kanalen ska istället rikta sig till en bredare publik som är intresserad av, musik och samhällsfrågor, enligt Cajsa Lindberg.

Den nya tablån kommer att införas i januari 2020.