Polarbuss överger etanol och satsar på diesel

När Ultras bussflotta nu förnyas med 6 bussar återgår Polarbuss till dieseldrift.
Det blev totalt 32 stycken etanolbussar i Umeå men enligt Polarbuss styrelseordförande Evert Gustavsson kunde man inte välja etanolbussar när man skulle köpa nytt.

Den nya generationen motorer tros komma på marknaden omkring 2010 och till dess är det diesel som gäller.

Ur miljösynpunkt är i dag dieselmotorerna lika rena som etanoldrift förutom att etanol är ett förnyelsebart bränsle. Dieselmotorer är också billigare i drift på grund av ett mindre servicebehov.

Enligt Bengt Johansson, teknisk chef vid Polarbuss, kostar det fem till sex miljoner kr mer per år att hålla de 32 etanolbussarna igång än om de haft dieseldrift.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".