Patienter missnöjda med tillgänglighet

Är man som patient missnöjd med vården kan man vända sig till landstingets patientnämd.

Och en tendens är att patienter är missnöjda med tillgängligheten till vårdcentralerna. Däremot så har missnöjet med vårdgarantin och information om vård och behandling hos andra vårdgivare minskat.

Av de omkring 330 ärenden som hitintills har hamnat hos patientnämnden så rör ungefär 20 procent den dåliga tillgängligheten till vårdcentralerna.

Ärenden som berör vården av barn är också något som ökat och det kan bland annat vara oupptäcka frakturer, brister i smärtbehandling och dålig samordning mellan olika kliniker för multihandikappade barn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".