Melodifestivalen sätter inga bestående spår

Melodifestivalen kommer inte sätta några märkbara spår hos Örnsköldsvik.

Åtminstone om man lyssnar på Sundsvall som anordnat festivalen två gånger.

– På lång sikt tror jag inte att den har någon effekt alls, säger Camilla Nilzén, marknadsförare vid Sundsvalls kommun.

Melodifestivalen som avgörs på lördag i Örnsköldsvik är det största arrangemang som staden någonsin har anordnat.

Kortsiktig effekt
Men frågan är vilka effekter festivalen egentligen har på det lokala musik- och kulturlivet.

– Kortsiktigt kan den ha effekt, eftersom staden tillfälligt lever upp, men långsiktigt tror jag inte att den spelar någon roll, säger Camilla Nilzén.

Sundsvall anordnade festivalen både 2002 och 2003 och har efter det gjort olika mätningar för att se vilken effekt festivalen haft på turism och medieuppmärksamhet.

Tjänade på festivalen
Och rent ekonomiskt tjänade nog ändå Sundsvall på festivalen.

– Under festivalen 2003 omnämdes Sundsvall i 960 artiklar och samma år hade vi 3100 turister som kom till staden och de drog in cirka 100 000-200 000 kronor i kommunala skatteintäkter, säger Camilla Nilzén.

Marcus Olofsson
marcus.olofsson@sr.se

Fakta/Melodifestivalen Sundsvall

2002
Sundsvall nämndes i samband med Melodifestivalen i 604 artiklar. Av dessa står Sundsvalls Tidning och Dagbladet, för 76 artiklar.

(Se grafik längst ned på sidan)

8000 personer tittade på Melodifestivalen i Nordichallen under två dagar. Av dessa var 2000 turister. Turisterna omsatte 2,2 miljoner kronor under besöket i Sundsvall. Turistbesöken genererade ca 100-200 000 kr i kommunala skatteintäkter.

2003
Festivalen lockade ca 6 000 besökare fördelat på två kvällar, genrep och sändning. Turistbesöken genererade i runda tal 100-200 000 kr i kommunala skatteintäkter samt 35-70 000 kr till landstinget. De utifrån kommande besökarna på Melodifestivalen genererade en omsättning av ca 2,4 miljoner kr.

Totalt blev Sundsvall omnämnt i 960 artiklar. Av de 960 artiklarna stod Sundsvalls tidning för 54 stycken och Dagbladet 21 stycken. Totalt har Sundsvall fått publicitet i en pressupplaga på 4,8 miljoner exemplar och en spridning till nästan 77 miljoner möjliga läsare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista