Allehanda tappar 3 000 läsare

Koncernen Allehanda som ger ut två tidningar i Ångermanland har drabbats av ett hårt bakslag. Företaget har det senaste året tappat 3 000 abbonenter.

För ett år sedan slogs tidningarna Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda ihop till ett gemensamt bolag: Allehanda Media. De två tidningarna har tillsammans det senaste året tappat 3 000 abbonenter.

– Det är något mer än vad vi hade förväntat oss, säger Anita Norberg-Pajari, upplagechef på Allehanda Media.

– En viss nedgång var väntad på grund av omgörningen och att dagstidningsläsandet är konservativt, säger hon.

På tisdagen kom beskedet att chefredaktören på Allehanda Media, Ola Eriksson, lämnar jobbet ett år för tidigt.

Erikssons sätt att leda de två redaktionerna har kritiserats av de anställda.

Kritiken från läsarna har också stundtals varit hård, bland annat mot gemensamma sport- och familjesidor.

Något som nu alltså kan ses på den sjunkande upplagan: 2 000 färre abbonenter på tidningen Ångermanland och 1 000 färre på Örnsköldsviks Allehanda.

Det är just chefredaktör Ola Eriksson som lett förändringsarbetet på tidningarna.

– Han är vår redaktionella ledare, men om det skulle varit likadant med någon annan vill jag inte sia om, säger Anita Norberg-Pajari.

Lennart Sundwall
lennart.sundwall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".