Pojk- och flickgrupper på dagis

Flickor och pojkar kan behöva jobba i grupp var för sig på dagis.

Det är en av lärdomarna som man dragit i Sollefteå där jämställdhet varit en prioriterad fråga inom skola och förskola i ett tvåårigt projekt.

På Skedoms förskola tränar man på kommunikation och samarbete med pojkarna, medan flickorna får träna på att ta plats och stå i fokus. Men det går inte bara att tänka på kön, säger Annica Sjödin som är förskollärare, utan man måste också se de individuella skillnaderna.

En genusboklåda är ytterligare ett hjälpmedel i arbetet med jämställdhet på dagis. Det är en låda med speciellt utvalda böcker som kan starta samtal om vad det är att vara pojke respektive flicka. Den boklådan vandrar runt på förskolorna i Sollefteå.

Annica Sjödin menar att jämställdhetsarbetet på dagis ger resultat. Det blir inte lika många konflikter mellan pojkarna, medan flickorna törs stå för vad de vill, bättre än tidigare, säger hon. Och inte minst viktigt är att personalen blivit mera medveten om jämställdhetsfrågorna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".