Kramfors

Kritik mot bullermätning

Varför beräknar man buller på olika sätt i Umeå och Kramfors?  Det undrar Kramforsbon Erik Lindquist som anser att Banverkets bullerberäkningar för tågen genom Kramfors inte görs på rätt sätt. I själva verket kommer tågen att låta mycket mer än vad som hittills sagts, säger han.

Erik Lindquist hänvisar till mätvärden från Luleå tekniska universitet som gäller den så kallade  Stålpilen som kör från järnverket i Luleå till Domnarvet.

Allra högst låter Stålpilen när den går olastad och i kombination med trafikljudet från Riksväg 90 alldeles intill järvägen genom Kramfors så skulle bullret komma upp i 99 decibell på 15 meters håll. Och det är långt över det tillåtna gränsvärdet på 70 decibell vid till exempel balkonger och uteplatser.

Erik Lindquist menar att man i Umeå använder sig av just den värsta bullerkällan i sina beräkningar, medan man i Kramfors använder sig av medelvärden, och därmed fått fram lägre bullersiffror. Men Katrin Olofsson som jobbar med buller- och vibrationsfrågor hos Banverket säger tvärtom att man mäter på exakt samma sätt i Umeå och Kramfors, och för övrigt på hela Bottniabanan och Ådalsbanan.

Det finns gränsvärden för hur mycket det får bullra om tågen och överskrids gränsvärdena så måste banverket åtgärda det. Men Banverket verkar vilja skjuta problemen framför sig, säger Erik Lindquist, troligen för att inte behöva ta kostnaden just nu.

– Men vi Kramforsbor vill veta hur det kommer att bli, säger han. Och själv är Erik Lindquist övertygad om att bullret från tågen kommer att bli värre än man hittills sagt.

– I Umeå har man till och med diskuterat att bygga en betongtunnel ovan mark där tåget kan gå fram. Men det vore som att bygga en Berlinmur genom Kramfors och slutgiltigt dela stan i två delar, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".