Mittuniversitetets förskollärarstudenter. Foto: Gunilla Lindros
Västernorrland

Nedkortad utbildning drabbar barnen

Utbildningen till förskollärare ska få en egen identitet och bli kortare föreslår en utredning som regeringen beställt.

Men förslaget får kritik från bland annat från universitetshåll.

Elizabeth Sjöström är lärare i pedagogik på Mittuniversitetets utbildning för förskollärare.

– Det negativa är att man har till avsikt att göra utbildning till förskollärare kortare, och det kan jag inte ställa mig bakom. Små barn behöver pedagoger med en bred och djup kompetens, små barn behöver kunniga vuxna och det känner jag att det går att inte med på en treårig utbildning.

Förslaget går delvis ut på att utbildningen till förskollärare ska skiljas från lärarutbildningen och fokusera mer på förskolans behov.

I dag läser förskolärarstudenter delar tillsammans med dom som ska bli grundskollärare och gymnasielärare.

Utbildningen som idag är tre och ett halvt år skall också enligt kortas till tre år med ett frivilligt extra år. Bland studenterna som håller på att utbilda sig till förskollärare på Mittuniversitetet råder delade meningar om förslagen i utredningen.

Många av studenterna som SR Västernorrland pratar med är positiva till att förskollärarutbildningen får en tydlig egen identitet. Men det finns farhågor kring att förkorta utbildningen.

Fia Mattson som studerar till förskollärare är rädd att en kortare utbildning sänker statusen på yrket förskollärare, som redan idag är lägre än för läraryrket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".