Västernorrland

Konflikt om säkerhet

Banverket och Norrtåg har ännu inte kommit överens om det nya säkerhetssystemet på de gamla tågen som skall köra Botniabanan.

I de nya tåg som Norrtåg AB beställt finns ett nytt signalsystem inbyggt.

Men det första året måste Botniabanan köras med gamla tåg, och då måste säkerhetssystemet byggas in också i de tågen.

Från början var Norrtågs tanke att köra nya tåg på Botniabanan nästa år.

Men mittendelen av Botniabanan mellan Sundsvall och Umeå, den gamla Ådalsbanan, klarar inte Banverket att rusta upp i tid. Därför är leveransen av Botniabanans nya snabbtåg uppskjuten till 2011.

Under ett år skall därför gamla tåg köra Botniabanan och ha utrustning för det nya säkerhetssystemet som Botniabanan har.

Det kostar 3 miljoner per tågsätt. Den extrakostnaden vill inte Norrtåg stå för.

Tommy Engman
tommy.engman@sr.se   

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".