Sundsvall

Få samtal leder till åtgärder för störande grannar

Mängder av samtal till bostadsbolaget Mitthems trygghetsjour gällande högljudda grannar leder aldrig till att någon störning kan konstateras. Istället får Mitthem, och i slutänden hyresgästerna, stå för notan då klagomålen undersöks av inhyrda väktare.
– Bara 23 procent av utryckningarna var konstaterade störningar, säger Kristina Jonsson på Mitthems trygghetsjour.

Vid en utryckning, som görs vid varje samtal till trygghetsjouren, debiterar väktarbolaget 900 kronor. Om väktaren på plats bedömer störningen som verklig eller så kallad Konstaterad, ska grannen som stört betala utryckningen.

– Det blir hyresgästerna i slutändan som får betala för utryckningarna, säger Kristina Jonsson

Trots att Mitthems hyresgäster alltså kollektivt i många fall får betala för de felaktiga utryckningarna ser ändå Kristina Jonsson ett mervärde i att ha en trygghetsjour och anser att kostnaderna för Mitthem i sammanhanget är försvarbara.

Reporter Erik Wennerholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".