Malin Mellqvist på Nolaskolan i Örnsköldsvik tycker att lärarna ska utgå ännu mer efter de nationella proven när de sätter betyg. Foto: Anna Ahlström
Västernorrland

Likvärdiga betyg på gymnasieskolorna

Det är inte särskilt stora skillnader mellan slutbetygen och resultaten på de nationella proven på länets gymnasieskolor. Det visar en undersökning som Sveriges Radio Västernorrland gjort.

Vi har jämfört resultaten på de nationella proven med kursbetygen på flera av länets gymnasieskolor. När det gäller hur många elever som fick icke godkänt på proven stämmer det väl med betygen på de flesta skolorna.

Nolaskolan i Örnsköldsvik är en av skolorna där de har satt betyg som överensstämmer väl med resultaten från de nationella proven.

- Vi jobbar mycket med att diskutera var nivån ligger och hur proven kan hjälpa till att sätta likvärdiga betyg, säger Kristina Renlund, lärare i engelska.

De diskuterar med lärare på skolan men också med lärare på Parkskolan i Örnsköldsvik. Men det är inte alltid lätt att sätta ett rättvist betyg. Nationella provet brukar ge en bra bild över vad eleven har för kunskaper.

- Det är ett slutprov och en del av underlaget men i engelska är det väldigt mycket annat som måste vägas in också, säger Kristina Renlund.

Det svåraste att bedöma är elever som ligger och väger mellan två betyg.

- Man måste alltid vara medveten om att det är andra delar som också ska vägas in och som inte testas på nationella proven, säger Kristina Redlund.

Matteläraren Jörgen Edin tycker att det är självklart att betygen stämmer bra med de nationella proven.

- Så ska det vara för proven är utformade efter de kursplaner och mål vi har och vi försöker följa dem även i undervisningen, säger han.

När han sätter betyg ser han nationella provet som en möjlighet för eleverna att visa om de har lärt sig något som de inte kunnat visa tidigare.

- Ofta kan de visa att de kan lite mer. Det kan bli bättre resultat och då innebär det också att vi kan höja betyget efter nationella provet, säger Jörgen Edin.

Men provet får heller inte väga för tungt när betyget sätts.

- Jag tar även hänsyn till vad de presterat tidigare, säger han.

Sveriges Radio Västernorrlands sammanställning visar att det är vanligare att eleverna får högre kursbetyg i jämförelse med resultaten från de nationella proven. På Sundsvalls gymnasium fick åtta procent av de elever som fick icke godkänt på proven i matte A förra läsåret ändå ett högre kursbetyg. Att det skiljer mellan betyg och prov kan bero på att många elever varit nära godkänt på provet.

- Vi har tid kvar på terminen och då jobbar vi med den eleven för att se om den kan läsa upp sig och få ett höjt betyg, säger Tomas Ärlebrandt, mattelärare på Sundsvalls gymnasium.

Det är viktigt att ge eleverna en andra chans, tycker han.

- Jag kan ha fem elever som ligger på liknande nivå under året, men vissa blir oerhört nervösa och får total blackout under nationella provet. Jag kan då se hur de andra lyckas och sedan bedöma denna elev efter dem. Det gör att en elev kan misslyckas om han eller hon är möjlig att jämföra med andra, säger Tomas Ärlebrandt.

På Sundsvalls gymnasium jobbar mattelärarna tillsammans för att få en likvärdig betygsättning.

- Vi har jobbat under två år på det sättet. Vi pratar om vad som krävs och tolkar Skolverkets betygskriterier för att hålla samma nivå och få samstämmighet, säger Tomas Ärlebrandt.

Malin Mellqvist går på Nolaskolan i Örnsköldsvik. Hon tycker att lärarna ska utgå ännu mer efter de nationella proven när de sätter betyg.

- De borde tänka mer på proven och uppgifterna än hur man är på lektionerna, säger hon.

Hon tycker att lärarna kan vara lite orättvisa i sin betygsättning i dag.

- Lärare kan sätta bättre betyg om man har bra kontakt med dem. Vissa kan få sämre betyg för att de är blyga. Då är det de som hörs mest som får bäst betyg, säger Malin Mellqvist.

Arthur Nylander går också på Nolaskolan och tycker att nationella provet inte ska spela allt för stor roll vid betygsättning.

- Det mesta borde bedömas utifrån vad man gjort under året. Man kan inte sätta allt på ett prov. Tänk om allt går dåligt det dagen, säger han.

Anna Ahlström
anna.ahlstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista