1 av 4
Resenärerna strömmar ut ur SJ:s X2000 som just anlänt till Sundsvalls station efter en del förseningar. Foto: Sofia Forell
2 av 4
Anders Lindqvist och Bibbi Göransson väntar på sitt tåg och förväntar sig inte vara hemma förrän imorgon. Foto: Sofia Forell
3 av 4
Vissa får tiden att gå genom att läsa en bok. Foto: Sofia Forell
4 av 4
Ett av SJ:s X2000-tåg på väg in på Sundsvalls tågstation. Foto: Sofia Forell
Västernorrland

Olika åsikter om tåginformation

Nerringd kundtjänst och en hemsida som ligger nere.

SJ har haft en hel del problem med att informera sina resenärer om trafiksituationen de senaste dagarna.

Överbelastning och bristande information från Banverket är några av anledningarna till SJ:s problem med att informera sina kunder om det aktuella trafikläget.

– När det uppstår problem på så många områden samtidigt är det svårt att få ut klar information till alla samtidigt, säger Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ.

Men SJ lägger även över en stor del av skulden på Banverket, för att de inte får informationen snabbare.

– Det är tyvärr på det viset att vårt informationssystem klarar inte av den enorma mängd information som blev att hantera nu, säger Niklas Härenstam, presschef på Banverket.

Banverket kommer nu köpa ett nytt system för utrop på stationer och information på monitorer som ska förebygga att problemen upprepar sig i framtiden. Det beräknas vara installerat om ungefär ett år.

Men problemet att få information om förseningar och inställda tåg var inte så stort för de resenärer som i förmiddags anlände till Sundsvalls Centralstation från Stockholm.

– Vi hade en fantastisk konduktör som inte hade sovit på hela natten men som var vid gott mod och verkligen och gav oss information snabbt hela tiden, säger Emmy Sjökvist.

Fredrica Modin
fredrica.modin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".