Sundsvall

Ymer till undsättning i Stockholm

Uppdaterad 09:25
Isbrytaren Ymer blev nedkallad från Sundsvall till Stockholm av Sjöfartsverket för att sent i går kväll, hjälpa till att ta loss Finlandsfärjan Amorella som fastnat i ismassorna i Stockholms norra skärgård, med 943 personer ombord.

– Vi tog ner isbrytaren Ymer från Sundsvall för att hjälpa de här två isbrytarna som fanns i området sedan tidigare. När Ymer kom ner vid 23-tiden så började de att försöka skära loss Amorella och lyckades efter tre timmar ungefär. Så vid tvåtiden kom hon loss, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytningsenhet.

Fartyg i Sundsvall får vänta

Att isbrytaren Ymer lämnat Sundsvall för att hjälpa till i Stockholm betyder att fartyg utanför Sundsvall fortfarande sitter kvar i isen.

– När vi tog ner den starkare isbrytaren Ymer från Sundsvall för att hjälpa upp situationen kring Kapellskär ledde det till att det blev fartyg stående i isen där istället. Det fartyg som suttit fast längst har suttit sedan i lördags.

Enligt Johny Lindvalls beräkningar kommer vinterns insatser med isbrytare att kosta Sjöfartsverket cirka 285 miljoner, 100 miljoner mer än normalbudgeten på kring 185 miljoner kronor.

Total sitter fortfarande ytterligare 35 fartyg fast runtom i Ålands hav och Bottenviken. Det kommer att ta minst ett par dagar att få loss alla. Utanför Sundsvall sitter 13 fartyg lastfartyg fast. Ett av dem har väntat på hjälp sedan i lördags.

Sjöfartsverket fick kalla ner isbrytare från Sundsvall som höll på att hjälpa fartygen där, för att i stället ta loss passagerarfärjorna.

Och Johny Lindvall säger att kaptenerna på färjorna som fastnade vid Kapellskär struntade i en varning från Sjöfartsverket att inte gå in i området vid Kapellskär, där vindarna trycker ihop isen så att fartygen fastnar.

– Vi försöker alltid att dirigera trafiken den enklaste vägen och finnas till hands där svårigheterna finns. Men sen finns det ju en del som tycker att de ska ta egna beslut och det är det som ofta kullkastar våra planer och gör att andra får lida för de här misstagen också.

– Det var lika i det här falllet, hade inte de här färjorna gått ut så kanske inte Ymer hade behövt gå ner, och då hade de här andra fartygen redan varit i hamn uppe i Sundsvall.

Jonas Fredén
jonas.freden@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".