Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Succe för hembygdssatsning i Ångermanland

Att marknadsföra sin bygd via internet kan få oväntat positiva effekter.
Igår presenterade ABF Ångermanland projektet med bygdehemsidor vid sin aktivitetsdag i Kramfors.
Men redan före presentionen har projektet gett resultat i form av intresserade eventuella inflyttare som hört av sig.

Sedan hösten 2002 har invånare i 12 bygder med hjälp av ABF Ångermanland arbetat med att sammanställa information och skapa egna hemsidor på internet om platserna.
Exempelvis Nordingrå, Nora och Resele har nu egna hemsidor där där allt från historia till evenemangstips finns utlagt.
De färdiga sajterna presenterades igår men redan nu kan man se att det ideella marknadsföringsarbetet har gett resultat.
- Folk undrar om det finns hus till salu. De hör av sig till bygderna och ibland även till oss på ABF. Det har blivit lite av en lavin det här, säger Lisbet Eklund på ABF.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".