Ersättningsbussarna längs Botniabanan ska stå standby när det finns behov enligt Botniatåg. Foto: Anna Ahlström
Västernorrland

Dyra ersättningsbussar rullar längs vägarna

Busschaufför: ”Det har varit mycket att göra”
1:15 min

Stora pengar läggs på ersättningsbussar i länet. Längs Botniabanan ersätts fortfarande avgångar med bussar med jämna mellan rum. Även på sträckan Sundsvall - Stockholm har ovanligt många avgångar ersatts med buss i vinter. Kostnaderna står operatörerna SJ och Botniatåg för.

En av tio avgångar mellan Sundsvall - Stockholm ersattes till exempel med buss i december. Botniabanan har ända sedan starten i höstas haft stora problem och bussar har till och med stått standby i väntan på att rycka ut. Men vad det egentligen kostar att använda ersättningsbussar vill varken Botniatåg eller SJ svara på.

- Det är inte offentliga siffror, säger Thelma Henrysson på Sj:s presstjänst.

Men att sätta in buss istället för tåg det kostar så klart och är en onödig kostnad. Det kan både SJ och Botniatåg bekräfta. Enligt ett bussföretag som Sveriges Radio Västernorrland pratat med får man räkna med att det kostar 600 kronor i timmen att använda en buss. Om den körs tillkommer det 120 kronor per mil.

Botnibanan står bussar standby så gott som varje dag enligt busschauffören Gunnar Söderlund som Sveriges Radio Västernorrland träffat.

- Det kan vara någon dag det är lugnt sedan är det hur mycket som helst, säger Gunnar Söderlund.

I 15 timmar kan bussarna stå standby berättar han. Bara att ha en sådan buss kostar då runt 9 000 kronor. Om man räknar med de siffror som Sveriges Radio Västernorrland fått av ett bussbolag.

Enligt Botniatåg kommer ersättningsbussarna att stå standby så länge det finns behov. De ska ses som en del i reservplaneringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".