Örnsköldsvik

Kritik mot SFI-undervisning på distans

1:23 min

På fyra orter runt om i Örnsköldsviks kommun har nyanlända varit med i ett projekt där de studerat Svenskaundervisning för invandrare, SFI, på distans. Projektet har varit lyckat för vissa elever men inte för alla.

Abadir kommer från Etiopien och bor nu i Långviksmon, fem mil utanför Örnsköldsvik. Han är missnöjd med distansundervisningen.

- Svenska är svårt. Vi har bara lärare här en dag i veckan. Det är för lite tid, säger Abadir.

Flera av de andra eleverna i Långviksmon tycker också att de har fått för lite lärarledd undervisning. De samlas varje dag tio över åtta i en lektionssal. Men bara en dag i veckan finns det en lärare på plats i salen. Resten av dagarna sker undervisningen via datorn, då finns en lärare med på länk från Örnsköldsvik. Elever på fyra orter kan följa undervisningen samtidigt.

Förutom i Långviksmon sitter det elever i Bjästa, Mellansel och Husum. Abadir säger att han tycker att han inte har lärt sig tillräckligt bra svenska under den här tiden.

- Jag skulle vilja prata mer svenska och lära mig genom att prata istället för att sitta vid datorn, säger han.

Assar Häggblad jobbar som projektledare och säger att projektet varit lyckat för vissa elever men metoden fungerar inte för alla.  

- Om jag generaliserar kan jag säga att metoden passar bättre för elever med studiebakgrund och akademiker än de som inte kan läsa och skriva sen tidigare, säger Assa Häggblad.

Projektet påbörjades i november 2008 och den sista september i år ska det avslutas. Samtidigt flyttas den mesta undervisning som skett ute på orterna in till Örnsköldsvik. Men för vissa kan det bli aktuellt att sitta hemma och studera.  

- En del av resultatet från projektet kommer användas i framtiden för till exempel distansundervisning hemma, säger Assa Häggblad.

Vidar Hallin som varit elevernas assistent under projektet ser både fördelar och nackdelar med att eleverna fått studera på distans.

- Det är lättare för eleverna att lära känna nya människor här på mindre orter. Alla har ställt upp och hjälpt dem. Här måste de prata svenska och det är bra för dem, säger han.

Samtidigt har det varit problem att många av eleverna inte har någon datorvana och ska sköta all undervisning via datorer.

- Eleverna har fått för lite tid på lärarna också. Eleverna vill ha direktkontakt med lärare dagligen, säger Vidar Hallin.

När projektet tar slut tänker många av eleverna i Långviksmon flytta till Örnsköldsvik då det blir dyrt och jobbigt att pendla mellan orterna.

- Det är tråkigt om de flyttar. Varje person som försvinner är negativt för byn. Vi behöver varenda invånare, säger Vidar Hallin.