Räls på Botniabanan. Foto: Anna Ahlström
Örnsköldsvik

Tio dagars tågstopp på Botniabanan

1:23 min

Problemen med signalsystemet ERTMS vid Botniabanan fortsätter. Under de två år som tågen rullat mellan Örnsköldsvik och Umeå har det varit ständiga stopp. Nu är det dags igen. Från midsommarhelgen blir det stopp i 10 dagar.

– Det är tyvärr inte vi som väljer utan vi är tvingade till det eftersom man ska göra en uppgradering av signalsystemet, säger Olle Tiderman, trafikchef på Norrtåg AB som är beställare av trafiken på Botniabanan.

Stoppet gäller från söndag den 24 juni fram till midnatt tisdagen den 3 juli.

Protesterna från operatörerna har varit många kanske främst från SJ vars nattrafik drabbas då turistssäsongen kommit igång.

Per Nyström trafikchef på Norrtåg som trafikerar Botniabanan ville ha det här stoppet i trafiken mitt under sommaren då pendlingstrafiken minskar betydligt.

Problemen med signalsystemet ERTMS fortsätter alltså men planerna ligger fast att bygga ut systemet på fler sträckor enligt Gunnar Malm, generaldirektör på Trafikverket.

– Den här typen av upgraderingar som återkommer hela tiden och där man stänger trafiken, är vi lite frågande till varför man måste göra på det sättet. Vi undrar också hur det ska gå till om man ska införa det här i resten av landet, ska man då stänga trafiken mellan Stockholm och Göteborg till exempel? säger Olle Tiderman trafikchef på Norrtåg AB.

FAKTA: Detta är ERTMS

Optisk signal

ERTMS står för European Rail Traffic Management System och är ett nytt signalsystem som är under införande i Sverige. Systemet ska bland annat ersätta dagens signalsystem med optiska signaler. Enkelt förklarat flyttas signalerna utmed banan in fordonens förarhytt. Trafikverket räknar med att få sänkta underhållskostnader med ERTMS. Men tågföretagen måste utrusta sina fordon för att kunna köra på de sträckor systemet införs. Systemet finns i tre versioner eller nivåer. Sverige har beslutat att införa nivå 2 som innebär att hela det befintliga signalsystemet byts ut.

ERTMS ska införas i hela EU och göra det enklare att köra tåg över gränserna än vad som är möjligt i dag. I Sverige har Botniabanan och Västerdalsbanan utrustats. Under hösten 2012 öppnas även Ådalsbanan och Haparandabanan. 2016-2017 beräknas arbetet börja med södra stambanan för att stå klar till 2020-2021. Sträckan Stockholm-Malmö ingår i den så kallade korridor B, som ska göra det möjligt att köra ett och samma tåg mellan Stockholm och Neapel utan byte.

Fram till 2030 ska alla järnvägar i landet utrustas med ERTMS. Projektet beräknas kosta cirka 30 miljarder kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista